Gotland - Reisverslag uit Visby, Zweden van Sophie Loth - WaarBenJij.nu Gotland - Reisverslag uit Visby, Zweden van Sophie Loth - WaarBenJij.nu

Gotland

Blijf op de hoogte en volg Sophie

10 Mei 2016 | Zweden, Visby

Anouk kwam me voor de tweede keer opzoeken sinds mijn exchange en samen hadden we een weekje in Gotland, een eiland in het zuidoosten van Zweden, geboekt! Het weer zat mee, een week lang strakblauwe lucht en temperaturen rond de 20 graden. Aangekomen op het eiland van Gotland hebben we de 'hoofdstad' Visby bezocht, wat een supermooi oud middeleeuws plaatsje is dat zeg, alsof je in een filmdecor rondloopt! Hier moesten we al boodschappen doen voor de komende dagen want omdat we zo vroeg in het toeristenseizoen waren, waren alle campingwinkels nog dicht! Jawel, je leest het goed, we gingen kamperen. En het wordt nog actiever: we hebben 180km over het eiland gefietst met fietsen met 3 versnellingen op een heuvelachtig eiland met bepakking van ongeveer 20kg per persoon. Je kunt je wel voorstellen dat vijf dagen, 6u per dag fietsen met een zonnetje ons poepiebruin hebben gemaakt! Van Visby naar onze eerste camping kwamen we langs het attractiepark Kneipbynn, die nog gesloten was. Maar zo badass als we zijn, zijn we naar binnen gegaan want in het park staat het enige echte Villa Kakelbont. En als groot Pippi Langkous fan moest ik die toch met eigen ogen gezien hebbben! Toen doorgefietst naar een klif met mooi uitzicht over de zee en de stad Visby. Aangekomen op de camping was het al bijna donker en hebben we snel de tent opgezet en gegeten voordat we snachts in onze slaapzakken konden bibberen, want het was goed koud! De volgende dag hebben we een chill dagje aan het strand gehad. De dag erna zijn we van het westen naar het oosten van het eiland gefietst, naar een camping midden tussen de bossen en aan een heel mooi strand. De volgende ochtend moesten we alweer vroeg weg want er stond ons een lange fietstocht te wachten waarbij we zelfs een oversteek moesten maken met een veerboot! Daar aangekomen konden we niet veel anders dan aan het strand uitpuffen en eten. De volgende dag hebben we dit tot 3u 's middags gedaan en zijn daarna via het noorden van het eiland naar Lärbro gefietst. Onderweg kwamen we langs de Rauken, kalkstenen die door weer en wind zijn afgesleten wat er best spectaculair uitziet. Gearriveerd in het stadje sliepen we in een hostel, eindelijk een echt bed! Omdat letterlijk alles pijn deed hebben we de volgende dag de bus terug gepakt naar Visby om daar nog rond te kijken in het stadje en te chillen. Op maandag pakten we om 7.30 alweer de ferry terug naar Stockholm, waar we tot 4u hebben rondgelopen en zelfs al generale repetities gehoord hebben van het Eurovisie songfestival. Toen moest Anouk helaas haar vliegtuig halen en ben ik teruggekeerd naar Uppsala, moe maar voldaan van een heerlijke week!