Lapland - Reisverslag uit Abisko, Zweden van Sophie Loth - WaarBenJij.nu Lapland - Reisverslag uit Abisko, Zweden van Sophie Loth - WaarBenJij.nu

Lapland

Blijf op de hoogte en volg Sophie

16 Maart 2016 | Zweden, Abisko

Alweer een nieuwe blog? Jazekers, ik heb namelijk genoeg meegemaakt de afgelopen week. Afgelopen vrijdag ben ik namelijk op de bus naar Lapland gestapt. Na 18 uur in de bus kwamen we aan in Kiruna, het bekendste mijnstadje van Zweden. Na in het hostel ontbeten te hebben werden we om 9u opgehaald om te gaan huskiesleeen! Daar aangekomen mochten we eerst baby huskies knuffelen, echt te schattig. Toen we onszelf in een warm pak gehesen hadden was het dan zo ver: sleeen, echt zoiets vets heb ik nog nooit gedaan. Dus mochten jullie ooit de kans hebben, gewoon doen! Daarna nog sneeuwmobiel gereden, ging een stukkie sneller en was ook gaaf! Om 1u hadden we een rondleiding door het stadje dat pas sinds 1900 bestaat. Toen is de mijnbouw gestart en is het stadje gebouwd. Nu is het echter het geval dat de aarde verschuift door de mijn en moet het hele stadje een aantal kilometers verplaats worden. Belangrijke gebouwen zoals de kerk worden in een aantal delen verplaatst en de stad moet rond 2030 op z'n nieuwe plek staan. Toen had ik nog een extra rondleiding in de mijn die ik extra bijgeboekt had. We gingen met een bus 500m de mijn naar beneden, in de mijn ligt 400km geasfalteerde weg. Maargoed, op 500m diepte lag het bezoekerscentrum waar we rondgeleid werden. Helaas was dit minder boeiend want het was gewoon allemaal reclame voor het bedrijf dat de mijn exploiteert. Toen we terugkwamen was het alweer tijd voor avondeten en rond 9u gingen we naar een bar voor een drankje. Toen was het tijd om het noorderlicht te spotten! We moesten een eindje lopen om buiten het centrum te komen zodat we een donker plekje hadden om het licht goed te zien. Er was wat geduld voor nodig, niet mijn sterkste punt, maar toen zagen we het. Het is echt onbeschrijfelijk, een soort combi van een lazershow en toverstof dat naar beneden komt dwarrelen. En het is zeer verslavend, toen we het eenmaal gezien hadden wilden we meer, meer en meer! Gelukkig zagen we het noorderlicht ook nog maandag :) De volgende dag hebben wij het ijshotel en de sami familie bezocht. Het ijshotel wordt ieder jaar opnieuw gebouwd met behulp van ijs dat in maart in de rivier ''geoogst'' wordt en tot december in de diepvries ligt totdat het hotel gebouwd wordt. Verder wordt er ook nog een ijsbar en ijskerk gebouwd. Na de rondleiding mochten we zelf alle kamers van binnen zien, het was prachtig! Daarna de sami familie: de herders van het noorden. Zij leven van hun rendieren, vroeger trokken zij rond door Noorwegen, Zweden, Finland en Rusland en leefden ze in tenten. Nu hebben ze huizen en een rendierboerderij. Hier mochten we tussen de rendieren lopen en kregen we het verhaal van de sami's te horen. Daarna door naar Abisko voor het tweede hostel, waar we zondagavond in een grote tent gingen barbequen en marsmallows roosterden. Maandag gingen we naar Noorwegen naar het kleine havenstadje Narvik. Helaas regende het en was het mistig waardoor we de fjorden niet volledig zagen, maar het was nog steeds mooi :) Toen hebben we twee uur in het stadje rondgekeken en hebben we op de vismarkt een fish&chips gegeten en naar het museum over de Tweede Wereldoorlog gegaan want ook Narvik was slachtoffer van de duitsers. Toen we maandagmiddag weer terugkwamen werd de sauna aan het meer warm gestookt. Om af te koelen was er een ice hole in het meer gemaakt, koudddddddd! Dinsdag nog over het meer gewandeld terwijl de wind heel hard waaide. En toen was het alweer tijd om in de bus te stappen voor de lange reis naar Uppsala waar ik om half 7 's ochtends aankwam. Topreis! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Abisko

Uppsala

De komende 5 maanden studeer ik in Uppsala, Zweden voor mijn minor.

Recente Reisverslagen:

10 Mei 2016

Gotland

10 Mei 2016

Een week, drie landen

16 Maart 2016

Lapland

29 Februari 2016

Genoeg te doen!

21 Januari 2016

Kouddddd
Sophie

Actief sinds 21 Jan. 2016
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 6574

Voorgaande reizen:

14 Januari 2016 - 14 Juni 2016

Uppsala

Landen bezocht: